fredag 1 januari 2010

Hemsöborna - recension


På den fiktiva ön Hemsö någonstans i Stockholms skärgård bor änkan Flod på en nedgången gård tillsammans med sonen Gusten och deras tjänstefolk. Historien utspelar sig någon gång under 1800-talet, där skärgårdslivet går sin gilla gång utan större toppar eller dalar: man ägnar sig åt vardagens alla sysslor och fiskar och jagar fågel för att försörja sig. Denna fridfulla men sömniga tillvaro ändras dock fort när drängen Carlsson från de värmländska skogarna anställs på gården och gör entré med buller och bång.

Den handlingskraftige Carlsson gör sig fort impopulär bland gårdens befolkning när han genast tar kommandot över resten av tjänstefolket. Han genomför flera förbättringar av gården - han återuppbygger det försummade jordbruket och startar sommarverksamhet på gården - vilket trots sin lönsamhet retar folket. Den enda som har en annan syn på drängen är madam Flod som har mer än ett gott öga till den flera år yngre Carlsson. Efterhand verkar det också som att de varma känslorna är besvarade och snart stundar bröllopet till sonens stora förtret. Hans misstänksamhet och hat mot Carlsson ökar ytterliggare när allt mer tyder på att denne inte har gift sig av kärlek. Han verkar snarare fast besluten att ta över gården...

Hemsöborna (1887) är en vardaglig och underhållande historia som skildrar svenskt skärgårdsliv under en tid då det fortfarande blomstrade. Beskrivningarna av omgivningen är vackra och ofta utförligt formulerade, och man föreställer sig gärna den idylliska svenska sommarmiljön. Historien är också relativt bra och har ett driv genom hela boken som kryddas med intriger, svartsjuka och girighet. Boken har inga bättre eller sämre perioder, utan Strindberg håller hög klass till sista sidan. Hemsöborna är dock ingen bok som manar till eftertanke: det finns inga djupare personbeskrivningar eller frågeställningar, utan dess syfte tycks främst vara att underhålla, vilket den lyckas med. Detta leder dock till att intrycket av boken blir lite grundare och den efterlämnar inga djupare spår.

Att Hemsöborna idag betraktas som en klassiker i kombination med dess höga ålder är ett faktum man inte bör låta sig avskräckas av, tvärtom tycker jag detta är en bra bok både för bokmalen och den mer oerfarne läsaren. Denna bok vill jag därför rekommendera till dig som söker lättsmält underhållning skriven av vårt lands kanske största författare.

Julia

10 kommentarer:

  1. Underbart och makalöst, detta låter sannerligen spännande och jag kan knappt bärga mig innan jag får tid till att sätta klorna i dennna! Ni i bokmaffian har fått mig att få upp ögonen för böcker igen, något som varit förlegat under en längre tid. Fortsätt så :)

    SvaraRadera
  2. Hej
    Jag tycker att du gav en lysande skildring av hemsöborna! Fortsätt så...Julia jag tycker att du väljer bäst böcker!! Läsvärt när det är din tur att recenserar!!!!!!!!!!!!!!
    //Big B

    SvaraRadera
  3. Det är en underbar bok! Skulle dock inte säga att den fungerar för den mer oerfarne läsaren.
    Och ön är faktiskt inte fiktiv, utan existerar på riktigt. Det var August Strindbergs favorit ö. Men när boken tryckts blev han bannlyst från den för att han förolämpat öns befolkning med sin nya skrivstil och ironin över människorna.

    SvaraRadera
  4. Hej. Var det något typiskt svensk företeelser i boken?

    SvaraRadera
  5. Tack nu slapp jag läsa bokfan själv

    SvaraRadera
  6. Jag har boken men den är väldigt svår att läsa, jag förstår nästan bara namnen, undrar om det finns en enklare variation på boken?

    SvaraRadera