torsdag 7 januari 2010

Tårtgeneralen - recension


Denna sanna berättelse börjar i mitten av åttiotalet då Jan Guilliou utnämner Köping till Sveriges tråkigaste stad. Programmet ses i Sverige som underhållning - i Köping som katastrof. Medan hela staden deppar över nederlaget, bestämmer sig den då nyinflyttade Hasse P att försöka få staden på fötter igen. Hans plan är både enkel och något galen: genom att baka världens längsta smörgåstårsta ska Köping in i Guinnes rekordbok. Detta är bara den första av alla underliga idéer och projekt som Hasse P genomför, alla med mer eller mindre framgång.

Tåstgeneralen är en lättläst bok med en ganska simpel handling som varken är särskilt djupgående eller fängslande. Detta förklarar till viss del varför det tog mig ungefär tre veckor att läsa denna bok på ringa 220 sidor; jag blev helt enkelt aldrig tillräckligt fascinerad av Hasse Ps planer. Trots detta är den ändå till viss del en underhållande bok, men den tar sig aldrig till några litterära höjder.

Filip Hammar och Fredrik Wikingsson försöker tappert lyfta boken genom att med jämna mellanrum låta Hasse P själv tänka tillbaka på vad han gjorde under den tid då världens längsta smörgåstårta var aktuell. Detta är enligt mig inte ett störande inslag i boken, men jag tycker inte heller det tillför något till bokens handling.

Tårtgeneralen var faktiskt inte alls vad jag hade väntat mig; jag såg snarare fram emot en rolig roman än den emellanåt smådeppiga bok som den faktiskt var. Att komikerduon Filip och Fredrik har tagit steget in i romanvärlden är kanske inte deras bästa val i livet. Tårtgeneralen går att läsa med en visst mått av nöje, men författarna har ljusare sidor än denna. De borde helt enkelt fortsätta vara det de är bäst på: komiker.

7 kommentarer:

  1. Måste ni alltid recensera böcker som är rena sömnpiller (syftar mestadels på Hemsöborna av August "Kvinnohatar" Strindberg) . Jag skulle föreslå någon mer aktuell bok som möjligtvis filmatiserats.

    Big Fish är en bra film, boken vilket den baserats på är skriven av Daniel Wallace.

    SvaraRadera
  2. Det var tråkigt att höra, men har du verkligen läst böckerna eller är det dina fördomar som talar? Alla har vi ju olika smak och tycke, fast någonstans därute finns det nog en bok som passar dig också. Kanske är vårt nya tema "Framtiden i fokus" något för dig? Kom gärna med förslag som passar in under temat i sådana fall!

    SvaraRadera
  3. För övrigt är både Hemsöborna, Desirée, Död tills mörkret faller och Andarnas Hus filmatiserade. Så om man inte är så förtjust i att läsa finns det andra möjligheter att uppleva dessa historier! :)

    SvaraRadera
  4. Kändes inte "tårtgeneralen" som ett tillräckligt "aktuellt" altenativ för dig? Jag gillar att ni läser både gamla och nya böcker. Tråkigt att tårtgeneralen inte var någon höjdare. Jag håller med dig, jag har helt klart höga förväntningar..men jag får väl ge den en chans ändå, som det trogna F&F-fan jag är..

    SvaraRadera
  5. Vad menar du med "aktuell"?
    Anledningen till att den inte tilltalade mig var främst att bokens handligen inte gav utrymme för vidare reflektioner; den var helt enkelt alldeles för platt. Detta i kombination med att den inte levde upp till mina förväntningar ledde till att jag bara blev besviken. Jag är nämligen, liksom du, ett riktigt Filip&Fredrik-fan!

    Har du påbörjat läsningen av den förresten? :)
    Frida

    SvaraRadera
  6. Jag ursäktar mitt syftningsfel, kommentaren var menad till "anonym". Nej tyvärr inte, mycket hektisk period just nu:(

    SvaraRadera
  7. J: Okej, synd! Men glöm inte att man alltid har lite tid över till litteraturens värld...

    SvaraRadera