tisdag 2 februari 2010

Vägen

I de flesta fall brukar det inte vara svårt att välja en bok men när det var dags för mig att välja en bok inom nuvarande temat "Framtiden i fokus" var idétorkan ett faktum. Därför blev jag väldigt glad när jag fick flera tips om Vägen (2006) av Cormac McCarthy, som således blir nästa bok att smaska på.

Boken utspelar sig i en framtid där nutidens dystra klimatprognoser är ett faktum: efter en världsomspännande naturkatastrof är så gott som allt liv utplånat. Endast ett fåtal har överlevt eldstormarna som dragit fram och gjort marken otjänlig, däribland en pojke och hans far som bedriver en tröstlös vandring söderut, mot havet. Kanske finns där en framtid för dem - kanske inte.

I likhet med Kallocain, som skrevs under en tid då mänsklighetens mörka sida var skrämmande tydlig i form av nazism och diktatur, behandlar McCarthy vår tids kanske största framtidshot - klimatet, där människan än en gång bär skulden.

Ni vet vad som gäller - lägg vantarna på boken snarast möjligt!

Julia

8 kommentarer:

  1. Har sett filmtrailern till Vägen, den verkar hemsk. Finns det inga böcker som skildrar en ljus framtid?

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att Vägen verkar vara jättebra!
    Funderar nog på att läsa den! Jag vill även se filmen!

    Till Hopp, det finns säkert böcker som skildrar en ljus framtid. Men allt har inte myckligt slut!

    SvaraRadera
  3. Alltså.
    Filmen tyckte jag var lite beige. Efteråt satt jag och tänkte "Jahapp, vad hade den här för sensmoral?" när det slog mig att den förmodligen hade som syfte att helt enkelt bara underhålla under de minutrarna som rullen spelades. Inget superbra manus, inget stort djup eller så. Njae, jag vet inte. Klart missnjöd.

    Jag läste boken, på engelska, och tyckte den var bra. Obehaget som storyn ger kryper in under huden och stannar där. Ingen superhöjdare, men kvalitétsmässigt på stilen är den fenomenal: Cormac för storyn framåt väldigt bra, och ger en bra bild av situationen: pappans oklara sjukdom, misären, pojkens dilemma etc.

    SvaraRadera
  4. Bästa boken som jag någonsin har läst, no krydd.

    SvaraRadera
  5. Hopp: Vi har inte sett den, men boken var ju lite obehaglig på sina ställen. Vi önskar också att det skulle finnas lite ljusare framtidsvisioner. Någon som vet?

    SvaraRadera
  6. Filmbloggaren: Vad trevligt! Vår recension av boken kommer imorgon, då får du höra vad vi tyckte om Vägen!

    SvaraRadera
  7. William: Vi kan tänka oss att filmen inte håller samma standard som boken, så är det ju ofta. Det du däremot skriver om boken håller vi till stor del med om, det var helt klart en speciell bok som man läste med ett visst obehag.

    SvaraRadera
  8. Sebbe: Kul att höra! Det är alltid lika kul när man hittar en bok som verkligen sätter sina spår.

    SvaraRadera