måndag 1 mars 2010

En spricka i kristallen


Nu är det dags för den andra och sista boken som ska spegla temat överklass. Vi har precis läst Jane Austens roman som skildrar överklassen under det sena 1700-talet och nu är det tags att kasta oss 200 år in i framtiden - till vår tid.
När det blev bestämt att nästa tema skulle bli överklass kom jag att tänka på den till viss del självbiografiska romanen En spricka i kristallen (2004) av Cecilia von Krusenstjerna. Jag hörde talas om den för några år sedan och blev genast intresserad av att få en inblick i hur det är att växa upp i en överklassfamilj i modern tid. Dessutom såg jag tv-serien som är baserad på boken. Det här var en bok som jag ville läsa och nu är det dags!

En spricka i kristallen handlar om Suss som växer upp i en fin familj i Göteborg, där framgång och makt är väsentligt. Bakom den fläckfria fasaden lurar konflikter och olycka. Suss anses vara den felande länken i familjen, som kretsar kring fadern som är företagsledaren, den kyliga modern och den dominerande morfadern. Sammanhållning är A och O och när Suss blir vuxen får hon svårt att frigöra sig från familjen.

Kila iväg till biblioteket för att ta reda på hur det går för Suss och hennes familj, eller vänta tills v. 10 då recensionen av En spricka i kristallen läggs upp!

Ebba

4 kommentarer:

  1. Låter som en lite djup bok för min del men jag ska inte dömma den än, väntar med spänning på recensionen..

    SvaraRadera
  2. Jaha, intressant! Det kanske stämmer, det återstår att se. Vi är ju inga sierskor...

    SvaraRadera
  3. Mycket intressant bok om en känd familj. Miljön i familjen verkar ha varit kylig och känslokall. Intressant att komma bakom kulisserna, det är inte alltid så glamoröst i dessa kretsar som man kanske kan tro!
    Miriam

    SvaraRadera
  4. Miriam: Ja, visst är det intressant! "En spricka i kristallen" är sannerligen en bok som bevisar det du påstår, mer om detta kommer med recensionen!

    SvaraRadera