tisdag 20 oktober 2009

Människohamn - recension

Anders och Cecilia har varit ett par sedan tonåren och har allt man kan önska sig: lägenhet i stan, fritidshus på sin barndoms Domarö och Maja, deras sexåriga dotter. Allt är bra trots Majas häftiga humör, men en dag krossas familjelyckan. En särdeles vacker vinterdag, under en utflykt till fyren på Gåvasten, försvinner Maja spårlöst. Försvinnandet är ett mysterium - Maja är nu en av dem som försvunnit på havet.

Efter skilsmässan några år senare återvänder Anders till Domarö, fast besluten att hitta tillbaka till sig själv. Minnen från förr väcks till liv och när han känner Majas närvaro inom sig sporras han att gå till botten med mysteriet. För att lösa problemet har han sin farmor Anna-Greta och hennes kära Simon. Med tiden kommer det dock fram att både de och övriga öbor bär på en hemlig vetskap, vissa mer än andra.

På Domarö har man levt sida vid sida med havet i århundraden, trots det finns inte styrkan att hantera det. Efter en rad mystiska händelser blir Anders allt säkrare på att hans dotter finns någonstans, frågan är bara var och i vilken värld.

Människohamn är som en deckare i ny tappning och det upplevde vi som uppfriskande och annorlunda. John Ajvide Lindqvist väver skickligt samman mystik och vardag på ett lättillgängligt sätt. Språket håller en hög nivå utan att bli för tungt, vilket vi tycker stärker bokens helhet. Han använder sig emellertid mycket av förflyttningar i tiden som förklarar situationer. Stundvis är detta nödvändigt och bidrar till spänningen även om vi upplever det som något förvirrande. Just dessa tidshopp och det faktum att berättelsen inte håller samma höga standard in i mål är enligt oss bokens svagheter. Bortsett från detta tycker vi att det är en bok värd att läsa och den bjuder in läsaren till en övernaturlig värld som ändå känns verklig, en värld inte helt olik vår egen.

Vi rekommenderar denna bok till dig som vill läsa en läskigt spännande och välskriven bok i svensk skärgårdsmiljö!

Bokmaffian